fbpx

Work goes happy

Blogit

Varas lepää vuoteessasi!

Oletko viimeisen kuukauden aikana todennut itsellesi tai jopa ääneen jollekin toiselle, että kun on niin kiire, kun on niin paljon töitä? Jos, niin seuraava teksti on sinulle.Tapaan viikoittain useita yrittäjiä, esimiehiä ja johtajia. Aika usein kuulen heiltä, kuinka töissä on kiirettä, kuinka työpäivät ja työviikot venyvät pitkiksi. Miltä sinusta tuntuisi, jos saisit työt tehtyä 8 tunnissa ja voisit lähteä hyvillä mielin kotiin tai harrastuksiin. Ehkä jopa pitää ihan lomaakin. Se ei kuitenkaan ole helppoa, ainakaan kun kuuntelee nykytilannetta kentällä. Vuoteessasi lepää nimittäin aikavaras! Hän hiipii ajatuksiisi kun et sitä huomaa, hän pitää sinut kiireisenä päivästä toiseen. Harva hänet oikeasti huomaa, vaikka hän on meidän kaikkien vierellä. Hänen kutsumanimensä on ”Tapa”.
Kiireiset päivät, rajallinen vapaa-aika, työntekijöiden ja joskus jopa asiakkaiden riippuvuus juuri sinusta ovat monen arkea. Halu saada asioita aikaan on useimpien yrittäjien ja sisäisen yrittäjyyden kulttuurilla toimivien esimiesten tapa toimia. Tunnit tahtovat vaan loppua kesken, joitakin asioita tulee hoidettua vähän hätäisesti ja huonoimmillaan asiakashankinta kärsii. Kun ei tule tarpeeksi kauppaa, niin sitten huolehditaan olemassa olevista asiakkaista jopa ylipalvelemalla heitä. Tämä on hyvin yleistä, ja sitä pidetään oikeastaan aika normaalina tilanteena. Entä jos asiat olisivat toisin? Entä jos sinä yrittäjänä voisit saada paremman toimeentulon ja vielä vähemmällä työllä?
Suomesta löytyy myös yrittäjiä, joilla liiketoiminta on vahvassa vedossa ja elämässä on muutakin. Olisiko sinusta mukava päästä välillä vaikkapa viikoksi irti kalaan / laskettelemaan / etelän lämpöön tai jotain? Tuo on täysin mahdollista. Omalla kohdallani tuo toteutui parhaimmillaan niin, että vuoden aikana pidin 8 viikkoa lomaa. Kävin yhtenä ja samana vuonna Intiassa, lapissa useita kertoja vaeltamassa, moottorikelkkailemassa jne. Se on mahdollista myös sinulle. Mutta se ei tule ilmaiseksi, vaikka rahaa et tarvitsekaan!
Ihminen on rakennettu tapojen ja totuttujen toimintamallien mukaan toimivaksi. Mitä useammin me jotain teemme, sen vahvemmaksi ja rutiininomaiseksi tuo tekeminen muuttuu. Tuosta rutiinista, tavasta eroon pääseminen ei ole helppoa. Kun kyse on elannosta, sisään tulevista euroista, haaste on vielä suurempi. Siksi monet epäonnistuvat matkalla kohti tuottavampaa ja laadukkaampaa yrittäjyyttä ja elämää. Valinta on sinun, samoin vastuu sitkeydestä pysyä päätöksessä. Uskallatko miettiä uusia ratkaisuja?
Kehittämällä toimintaasi, pystyt saamaan asiakkaillesi parempaa palvelua ja laadukkaampia tuotteita. Ja samalla saat itsellesi helpommin uusia asiakkaita. Mikä parasta, saat samalla myös enemmän aikaa. Viimeisen vuoden aikana olen kulkenut mukana kolmen asiakkaamme muutosmatkalla. Liikevaihdon kasvu on näitä yrittäjiä ja yrityksiä yhdistävä tekijä. Vaikka työ on ollut haastavaa ja joskus he ovat pohtineet, että miten tämä onnistuu, niin he ovat sitkeästi menneet eteenpäin. Ja saavuttaneet erityisen hyviä tuloksia.
Matti Alahuhtaa mukaellen ”jatkuva muutos ei ole itseisarvo, vaan välttämättömyys”. Miksi siis et tekisi sitä niin, että se parantaa sinun ja organisaatiosi tilannetta, tarjoaa uusia mahdollisuuksia? Kun sinä opit, organisaatiosikin oppii ja oppiva organisaatio voittaa aina parhaankin paikoillaan olevan organisaation. Kodak oli maailman paras filmien tekijä. Mutta oppivat, uudenlaista palvelua ja tekniikkaa tuottavat yritykset syrjäyttivät Kodakin markkinoilta kokonaan. Perinteiset huoltoasemat ovat käytännössä kadonneet, ihan liikepaikkoinakin, kun asiakkaista ja muutoksista oppia ammentaneet uudenlaiset ratkaisut ovat vallanneet markkinat. Uskalla siis haastaa itsesi kehittymään, ennen kuin kilpailijasi sen tekevät.
Muutos lähtee aina joko nykytilanteen muodostamasta pelosta tai uuden tilanteen houkuttelevuudesta. Pelko on kuitenkin huono konsultti, sillä se rajoittaa kykyämme nähdä asioita eri kanteilta. Valitse siis lähtökohdaksesi se parempi tulevaisuus. Mieti mitkä ovat ne tärkeimmät asiat, joita sinun on tuossa tulevaisuudessa tehtävä. Mitkä ovat niitä asioita, joiden tekeminen saa sinut innostumaan ja levittämään tuota ilmapiiria myös asiakkaillesi. Listaa nuo asiat. Tunnista mihin vahvuuksiisi noiden asioiden aikaansaaminen perustuu. Sen jälkeen mieti, kuka oikeasti olisi paras tyyppi, työntekijä, kumppani tai alihankkija, tekemään noita muita asioita. Toteuta.
Edellä oleva kuulostaa yksinkertaiselta. Sitä se onkin, mutta omien tapojen muuttaminen, omista rutiineista luopuminen on kaikkea muuta kuin helppoa. Tiedäthän, mestaritason ihminen on harjoitellut asiaa 10 000 kertaa tai tuntia. Tavallisen ihmisen työaikana siis yli 5 vuotta. Onneksi sinun ei tarvitse olla mestari onnistuaksesi. Ensimmäisestä pienestä ja tarpeettomasta rutiinista pääset eroon 3 viikossa. 5 minuuttia päivässä harjoittelua, ja muutos on alkanut. Jos tavoittelet 20 % muutosta vuodessa, se tuntuu paljolta. Entäpä jos tavoittelisitkin 0,1 % muutosta huomenna? Yhtä pientä asiaa! Vuodessa tuo tekee 25 % tai enemmän… Entä jos oikeasti ja levollisin mielin voisit ensi kesänä pitää kesäloman? Tai käydä marraskuun pimeinä viikkoina lataamassa akkuja jossain? Miltä tuntuisi, kun tuloslaskelman viimeinen rivi kasvaisi merkittävästi?
Muutos on siis mahdollinen. Harvalta se onnistuu yksin! Tutkijat kertovat, että organisaatioiden muutoksista jopa 70 % epäonnistuu. Ne, jotka onnistuvat nauttivat sitten tuloksista monella tasolla ja tavalla. Muutoksessa on kolme tärkeää asiaa:
1. tunnista mihin suuntaan haluat oikeasti mennä
2. luo itsellesi realistinen aikataulu, jossa on joka kuukausi välitarkastelu ja
3. käytä tukena ulkopuolista tahoa (valmentaja, coach, yrityksesi hallitus).
Jos haluat päästä pikatielle, niin ota yhteyttä. Meillä on kokemusta siitä, miten löytää suunta ja ratkaista eteen tulevat ongelmat ja vaikeudet.
Muutos on siis täällä jo, oletko sinä sen harjalla surffaamassa vai jäänyt sen pyörteisiin ”jalkoihin”? Kysymys, joka sinun pitää itseltäsi kysyä ei ole ”mitä tällä saavutetaan” vaan ”mitä jää saavuttamatta, jos en toteuta”. Olemme Oulussa WGH tapahtumassa. Varaa aika veloituksettomaan ja ilman sitoumuksia olevaan keskustelutuokioon seuraavasta linkistä: http://doodle.com/poll/c5g7py2swbe4ngeq
Kari I. Mattila, muutoksen aikaansaaja, johtajuustaito.fi

Kirjoittaja

,