Kivassa työyhteisössä käyttäydytään kivasti kaikkia kohtaan
Julkaistu: 1.3.2018 klo 06:05
Kun sovittelee ristiriitoja työyhteisöissä, kuulee ja näkee monenmoista: Esimies kertoo meditoivansa aina ennen kuin hän tapaa erään johdettavansa. Toisella esimiehellä on ovessaan ovisilmä. Työntekijä kertoo jaksavansa tulla aamuisin töihin ainoastaan irtisanoutumisfantasiansa voimin. Toinen työntekijä kertoo puhuvansa työkaverilleen vain kun on pakko.
Eivätköhän nämä esimerkit riittäneet kertomaan ikävän tosiasian: Kaikki ihmiset eivät voi hyvin työyhteisössään. Moni on ahdistunut, turvaton, peloissaan, yksinäinen tai avuton. Työpaikoilla leijuu paljon tunteita: pahaa mieltä, pettymystä, loukkaantumisen ja epäoikeudenmukaisuuden tunteita, jopa vihaa ja kostonhalua.
Huono käyttäytyminen pilaa työilmapiirin
Sillä miten kohtelemme toisiamme, on suuri merkitys työssä viihtymiseen ja jaksamiseen. Jokainen meistä tietää tämän. Silti kuulen työssäni kammottavia tarinoita työyhteisöissä tapahtuvasta huonosta käyttäytymisestä. Jo yksi ihminen voi turmella työyhteisön ilmapiirin.
Huonosta käyttäytymisestä käytetään ilmaisuja epäasiallinen työkäyttäytyminen ja vastuuton työkäyttäytyminen. Työturvallisuuslaissa puhutaan häirinnästä ja muusta epäasiallisesta kohtelusta. Kaikkiin näihin käsitteisiin sisältyy sellainen käyttäytyminen, joka häiritsee ja vaikeuttaa työyhteisön toimintaa sekä aiheuttaa ärtymystä ja työmotivaation laskua muissa työyhteisön jäsenissä.
Epäasiallista työkäyttäytymistä on esimerkiksi yhteisten pelisääntöjen noudattamatta jättäminen, sosiaalinen eristäminen, perättömien juttujen ja juorujen levittäminen, vähättely, virheiden suurennuslasilla etsiminen, mustamaalaaminen, muiden syyttely, loukkaavien kommenttien esittäminen, mielen osoittaminen, dramaattiset tunteenpurkaukset, epäystävällisyys.
Listasin esimerkkejä siksi, että moni esimies on ilahtunut, kun olen antanut konkreettisen listan, mitä työyhteisössä ei saa tehdä. Järkyttävä asia tämäkin.
Ollaan ihmisiksi
Termin epäasiallisen työkäyttäytymisen vastapari on – yllätys, yllätys – asiallinen työkäyttäytyminen. Senkään tunnistamisessa meillä kellään ei ole tunnistamisongelmia: pelisääntöjen noudattaminen, työkaverin osaamisen arvostaminen, toisten tukeminen ja kannustaminen. Avoin ja ystävällinen vuorovaikutus. Kiitos, ole hyvä ja anteeksi.
Asiallisen työkäyttäytymisen taidoilla on oma nimikin: työyhteisötaidot. Pohja näille taidoille luodaan jo päiväkodeissa ja kouluissa monin keinoin. Päiväkodeissa henkilökunta auttaa lapsia löytämään itse ratkaisuja ristiriitoihinsa MiniVerso-työkalulla. Kouluissa oppilaat oppivat vuorovaikutustaitoja Verso-mallilla. Kiusaamista ehkäistään Kiva koulu -ohjelmalla.
Voisimmeko me aikuiset ottaa mallia kasvatuksen maailmasta ja luoda työyhteisöihimme Kiva työpaikka -mallin? Se toimisi yksinkertaisuudessaan näin: Jokainen käyttäytyy työyhteisössä kivasti kaikkia kohtaan. Töihin on kiva tulla ja sieltä on kiva lähteä. Töissä on kiva tehdä töitä.
Näin otat puheeksi epäasiallisen työkäyttäytymisen
Siellä missä ei tällä hetkellä ole kivaa, pitää esimiehen puuttua epäasialliseen työkäyttäytymiseen. Tässä muutama vinkki:
- Mieti, miten sanot asian ääneen. Harjoittele.
- Kerro kiertelemättä, mistä on kysymys. Ota käyttäytyminen puheeksi sellaisena kuin se on. Älä suurentele, älä vähättele.
- Puhu selkeästi asioiden oikeilla nimillä. Vältä kielikuvia ja verhoiltuja ilmauksia.
- Kerro, mitä konkreettisia havaintoja ole tehnyt: mitä on tapahtunut, missä ja milloin?
- Älä arvele tapahtumien syitä. Älä kysele syitä ihmiseltä itseltään. Älä puhu ihmisen luonteesta, persoonasta tai ominaisuuksista.
- Kerro selkeästi, millainen käyttäytyminen ei ole työyhteisössä hyväksyttävää. Yksilöi konkreettisesti se käyttäytyminen tai toiminta, jonka pitää loppua.
- Kerro, että edellytät asiallista työkäyttäytymistä ja työasioiden sujumista. Mikään asema tai temperamenttityyppi ei oikeuta epäasialliseen käyttäytymiseen. Toimeen on tultava. Työpaikan ihmissuhteilta ei voi odottaa samaa kuin yksityiselämän ihmissuhteilta.
- Kysy, mitä henkilö itse asiasta ajattelee. Kuuntele, mutta älä vesitä aiemmin sanomaasi.
- Varaudu Se voi olla selittely, puolustautuminen, syyttäminen tai suuttumus. Usein henkilö ei lainkaan näe tai ymmärrä omaa käyttäytymistään toisten silmin. Toista, että edellytät asiallista työkäyttäytymistä. Pysy rauhallisena.
- Muista, että huonon käyttäytymisen takana on usein henkilön omia huonoja tunteita. Henkilö voi esimerkiksi kokea, että häntä ei arvosteta. Käyttäytyminen voi muuttua arvostuksen tunteella.
- Varoo leimaamasta ketään loppuiäkseen.
Taina Uimonen
työyhteisösovittelija
Valmennus Taina Uimonen