fbpx

Work goes happy

Blogit

Kiitos ja anteeksi

Kahta asiaa yrittävät varmaan kaikki vanhemmat opettaa lapsilleen: kiitos ja anteeksi. Kaksi pientä sanaa, joiden oppiminen tuntuu olevan kovin vaikeaa ja aikaa vievää. Mutta helposti ne unohtuvat aikuiseltakin.

Kiitos

Kiitos on hyvä sana, joka sopii melkein mihin vain. Kiittämällä saa paljon. Todennäköisesti enemmän kuin moittimalla, haukkumalla ja kitisemällä.  Milloin kiitit viimeksi alaistasi. Oletko koskaan kiittänyt pomoasi? Kiittäminen on erinomainen motivaattori. Sillä saa aikaan positiivista ilmapiiriä, ja alainen saattaa tehdä pikkuisen ekstraa tai työn vähän paremmin tai pomo petraa johtamistapaansa. Kiittäminen on halpa hinta siitä, että ihmiset kokevat itsensä arvostetuiksi. Kun kiittelyä viljellään työyhteisössä, voi se lähes poikkeuksetta paremmin. Kotona, kaupassa, salilla ja baarissakin menee paremmin, kun muistaa taikasanan ”kiitos”. Kiitos ei mene koskaan hukkaan.

Anteeksi

Olemme ihmisiä, ja väärin tulee tehtyä. Anteeksi antamisen ja anteeksi pyytämisen pitäisi siksi olla kansalaistaitoja, jotka opitaan jo päiväkodissa ja joita kertausharjoitellaan koko loppu elämä. Mitä jos pomo yt-neuvotteluissa pyytäisi anteeksi tilannetta sen sijaan, että syntipukin etsimisellä tai vastuun kiertelyllä jätetään kaikille paha maku suuhun. Entä jos pomo uskaltaisi sanoa erehtyneensä? ”Anteeksi, tämä oli mun moka.”

Perussääntö reklamaatioiden hoitoon on virheen myöntäminen ja anteeksi pyytäminen, koska sillä saadaan vastapuoli rauhoittumaan ja tilannetta vietyä eteenpäin. Luonnollinen reaktio anteeksi pyytämiseenhän on anteeksi antaminen.

Anteeksi pyytäminen toimii hankalissa vuorovaikutustilanteissa ylipäätään. Eikä aina tarvitse olla niin nuuka siitä, kuuluuko pyytää anteeksi vai ei. Voi pyytää, ja vaikea tilanne saattaakin sillä raueta. Se on suurempi voitto kuin se, että on vastoin oikeuskäsitystään pyytänyt anteeksi.

Kokeile samaa kotona ja vapaa-ajalla. Anteeksi ja kiitos. Kiitos ja anteeksi.

Maarika Maury

Maarika Maury on muutos ja vuorovaikutusvalmentaja ja Kissconsultingin toimitusjohtaja, joka uskoo taikasanoihin anteeksi ja kiitos.

Kirjoittaja

,