Hyvinvoivaa myyntiä
Julkaistu: 7.3.2018 klo 06:05
Ennen kaikkea, fiilis.
Millaiseen tilaan astut Ruohonjuuren asiakkaana sisään, millaiseen energiaan pääset värähtelemään tullessasi lähelle myyjää?
Hyvinvoiva myynti tapahtuu hyvässä fiiliksessä. Fiilis on merkki, että Ruohonjuuren myyjät kokevat tekemistään kohtaan samoja tunteita. Myynti on iloista, selkeää, kaunista, kirkasta ja rehellistä. Myyntitiimissä viestintä pelaa ja kaikki puhaltavat samaan hiileen, koska haluavat tehdä niin.
Myynnin ja asiakaspalvelun tila on Ruohonjuuressa strateginen päätös ja yhdessä rakennettu bisnes. Kun sanomme “yhdessä”, tarkoitamme tässä tapauksessa myös aidosti asiakkaan mukaan ottamista. Hyvinvoiva myynti rakentuu tekemällä sitä mitä asiakas meiltä toivoo, aidolla kiinnostuksella asiakasta kohtaan ja kyvyllä muotoilla palvelua sekä toimintaa asiakkaan toivomaan suuntaan. Ruohonjuuren fiilis, ilo ja elinvoima, on jaettu päämäärä asiakkaidemme kanssa.
Myyntitilanteessa aitous on mahdollista myyjälle, joka saa olla ilolla varma itsestään ja työnteostaan ja ylpeä edustamastaan yrityksestä. Näin käy, kun myyjällä on valta ja lupa ratkaista tehtäviä myös itse – jokaisessa tilanteessa ei esimiestä tarvitakaan paikalle. Oman tekemisen lupa luo työn merkityksellisyyttä, onnistumisen iloa ja turvallisuutta.
Hyvinvoiva myyjä haluaa kantaa vastuuta myös itse: hän virittyy työpäivänsä alussa hyvään myynti- ja palvelu”boogiin”. Työpaikalle tultaessa myyntitiimi jatkaa virittelyä yhdessä, työkavereita moikataan ihan samoin kuin asiakkaitakin, aito hymy huulilla. Toisille sanotaan pieniä taikasanoja kuten huomenta, hyvää lounasta, kiitos, hyvin hoidettu ja lopuksi moikka tai hyvää viikonloppua. Tiimi tuntee toisensa ja osaa hyödyntää kollektiivista älykkyyttään.
Työpäivän aikana tämä vireessä oleva tiimi tekee hyvinvoivaa myyntiä: asiakasta aidosti auttaen asiakkaan tarpeista käsin. Näin Ruohonjuuren asiakas saa parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen: hänen toiveensa kartoitetaan ja hänen tunnetilansa huomioidaan.
Jotta tekstini ei olisi pelkkää proosaa, tässä yksi luku: Ruohonjuuren NPS eli asiakastyytyväisyyden keskiarvolukema on ollut 93% jo useita vuosia.
Ruohonjuuren fiiliksen tarinaa asiakkaiden kertomana:
(Tarinat valittu viimeisen puolen vuoden aikana tulleista palautteista, kiitos näistä kuuluu ne lähettäneille rakkaille asiakkaillemme)
“Usein paikan päällä saattaa ruuhka-aikaan olla paljon porukkaa, mutta tämä ei ikinä vaikuta negatiivisesti palveluun ja myymälän positiiviseen meininkiin. Joka ikinen kerta on jäänyt tosi hyvä fiilis käynnin jälkeen.”
“Kiitos erittäin aidon ystävällisestä asiakaspalvelusta tänään liikkeessänne. En ole pitkään aikaan törmännyt yhtä ystävälliseen ja mukavaan asiakaspalveluun. Monilla olisi teiltä oppimista ja ilmapiiristä aistii, että taidetaan työntekijöistäkin pitää hyvää huolta kun se yleensä näkyy kyllä välittömästi myyjissä mikä on heidän arvostus työnantajalta. Kiitos siis kovasti siitä, että teette työtä sydämellä! Koko päivä tuntui heti paremmalta!”
“Ovatko myymälänne kauppiasvetoisia, kun myymälöissämme on niin poikkeuksellisen hyvä asiakaspalvelu.”
Tekstin kirjoittanut ja asiakaspalautteet rinta rottingilla copy pastennut
Tuulia Bucciarelli, Ruohonjuuren onnellinen myyntipäällikkö