Jos johto ei ole kunnossa, se ei kykene välittämään virtaa – kauaskantoinen yrityskulttuuri
Julkaistu: 17.2.2018 klo 10:22
Olen työurani aikana saanut mahdollisuuden tavata, satoja ellei tuhansia erilaisia yrityksiä ympäri Eurooppaa.
Samalla olen päässyt kurkistamaan niiden ytimeen ja tämä on vaikuttanut vahvasti ajatuksiini siitä, miten yrityskulttuuri ja johtaminen laadun kautta vaikuttavat suoraan koko työyhteisöön, kaikkiin sen yhteistyökumppaneihin, alihankkijoihin ja ennen kaikkea tulokseen.
Kirsikkana kakun päällä laatuun panostavilla yrityksillä on lähes poikkeuksetta luottamukseen pohjautuva maine ja vahva brändi.
Esimerkiksi autoteollisuuden kohdalla olin aiemmin ihmetellyt sitä, miten samaa tuotetta tekevät yritykset kykenevät tekemään niin erilaista tulosta ja erilaatuista jälkeä ja laittanut tämän osaamisen tai osaamattomuuden piikkiin.
Yllätyksekseni olen havainnut, että samat osaajat voivat tehdä täysin erilaista jälkeä ja tulosta ihan riippuen siitä missä ympäristössä he pääsevät työtään tekemään.
Nyt asiaan.
Minulla on hyvä ystävä, joka on toiminut perheyrityksensä kanssa tällä alalla alihankkijana lukuisten eri autonvalmistajien kanssa.
Hän oli jo jonkin aikaa tavoitellut isompaa roolia yhden suuren valmistajan yhteistyökumppanina, sillä tämän maine luotettavana ja reiluna kumppanina oli hyvin tunnettu markkinoilla. Kutsun tätä jatkossa yrityksenä nimeltä A.
Hänellä oli ikäviä kokemuksia erään toisen ison valmistajan kanssa, jota kutsun jatkossa nimeltä B. Tämän kanssa hän oli toiminut jo pitkään ja tilanne oli alkanut käydä sietämättömäksi.
B:n tilaukset tulivat jatkuvasti mahdottomilla aikatauluilla. Ne pakottivat tekemään ylimääräisiä ja jopa ylivoimaisia ponnistuksia, hinnoista oli jatkuvaa kamppailua ja maksuajatkin olivat venyneet käsittämättömän pitkiksi. Jutellessani hän sanoikin, ettei enää ollut mitenkään mahdollista jatkaa tuotantoa kannattavasti, ellei laadusta alettaisi tinkimään.
Siinä hänen ammattiylpeytensä rajat tulivat vastaan ja siihen hän ei tulisi suostumaan.
Muutaman vuoden keskustelujen ja erilaisten tarjousten jälkeen hän sai viestin A:lta, joka ilmoitti olevansa kiinnostunut syventämään keskusteluja ja halusi lähettää oman delegaationsa paikan päälle seuraamaan tuotantoa, heidän tapojaan toimia ja ehkä tekemään sopimuksenkin, jos kaikki olisi kunnossa.
Viikon vierailun jälkeen delegaation johtaja ilmoitti ystävälleni, että nyt he voisivat istua alas.
Kun kokous alkoi, delegaation johtaja ilmoitti olevansa tyytyväinen näkemäänsä, mutta hänen mielestään oli pari asiaa, jotka tulisi korjata, ennen kuin he olisivat valmiita kirjoittamaan sopimuksen. Asiat olivat:
- Hinta
- Tehtaan laajennus
Ystäväni oli hiukan hämmentynyt ja mietti kuumeisesti, että miten ihmeessä nämä kaksi asiaa olisi mahdollista korjata, mutta ajatus katkesi nopeasti.
Delegaation johtaja jatkoi ja sanoi, että heidän laskelmiensa mukaan hintaa tulisi hiukan nostaa, sillä heidän mielestään tarjotulla hinnalla ystäväni yritys ei tienaisi riittävästi ja tämä voisi pitkässä juoksussa aiheuttaa ongelmia niin laadun kuin toimitusten täsmällisyyden suhteen.
Hän jatkoi puhettaan ja ilmoitti, että hänen mielestään tehtaan lattialla ei ole riittävästi tilaa työntekijöille ja lisäksi työntekijöillä tulisi olla paremmat taukotilat.
Laatua kun voi tuottaa vain laadukkaassa työympäristössä.
Ystäväni alkoi pikaisesti miettimään mitä tämä kaikki tulisi maksamaan.
Delegaation johtaja katkaisi taas hänen ajatuksensa ilmoittamalla, että he ovat valmiita kustantamaan nämä muutokset ja jos näihin muutoksiin ja ehtoihin suostutaan, he ovat valmiita allekirjoittamaan sopimuksen.
Tästä päivästä on kulunut jo yli 20 vuotta ja jokaikinen kerta kun keskustelen ystäväni kanssa, hän ei lakkaa hehkuttamasta tätä yritystä, jolle hän on siitä asti toimittanut tuotteitaan.
Hänen äänessään ja jopa hänen ryhdissään tapahtuu muutos, kun hän puhuu kyseisestä yrityksestä.
Tätä samaa hehkutusta jakavat ympärilleen myös tehtaan työntekijät, sillä viisaana johtajana kaverini on kertonut tämän tarinan myös työntekijöilleen.
Sitoutuminen omaan työhön ja yritykseen on huipussaan ja kaikkien kesken on syntynyt ”ME RAKENNAMME YHDESSÄ TÄTÄ MENESTYSTARINAA” ilmiö.
Ja jakavat tätä tarinaa ympärilleen.
Olen aika varma, että tälläkin hetkellä heidän ja itseni lisäksi tätä tarinaa kertoo moni muukin ympäri maailmaa. Ja ihan oikeilla nimillä.
Ei hassumpaa markkinointia vai mitä?
Moni kuullessaan tämän tarinan on kysynyt minulta, että eikö osaamisella ole mitään merkitystä näiden kahden yrityksen välillä.
Itse asiassa tässä tulee koko tarinan helmi.
Sekä A, että B ovat vuosien saatossa vaihtaneet osaajiaan ja B on jossain vaiheessa jopa ostanut isolla rahalla johtajia ja insinöörejä A:lta. Tuloksetta.
B:n syvin ydin, yrityskulttuuri, perustuu edelleenkin halpuuttamiseen, jatkuvaan ”tehostamiseen” ja kaikesta nipistämiseen. Se on läsnä kaikissa toiminnoissa ja siksi hyvin moni on palannut takaisin ”kotiin” ja todennut muutoksen olevan mahdoton, jos koko mindsettiä ei saada muutettua ytimestä lähtien.
Ei siis ole lainkaan ihmeellistä, että A:n brändi, maine ja tulokset ovat kestävästi hyvällä tolalla.
Toisin kuin B:llä.
Eikä myöskään se, että B:n sähköikkunat ovat kovin usein jumissa.
Joku vain ei enää jaksanut kiinnittää viimeistelyyn huomiota tai alihankkija joutui juuri siinä kohdassa nipistämään laadusta. Johto oli liian ohut kestämään sille määrättyä tehtävää.
Mitä tästä opimme?
Jos johto ei ole kunnossa, se ei kykene välittämään virtaa.
Jyri Kansikas, toimitusjohtaja, Work goes happy