fbpx

Work goes happy

Blogit

Lempeästi osallistumaan pakottava Rehtipeli riisuu naamiot kehittämistyölle. Tule kuuntelemaan lisää Turun WGH tapahtumaan.

 

 

Kukapa ei muistaisi jostain elämänsä alkupuolelta kihelmöivää jännitystä, naurua ja vähän pettymystäkin pelatessaan kavereiden kanssa jotain lautapeliä. Pelitilanne itsessään vie mennessään ja ulkopuoliset asiat jäävät taka-alalle. Näin käy myös tämän päivän työyhteisöjen kehittämiseen valjastettujen pelien kanssa.

Ajateltaessa työhyvinvoinnin muodostuvan viidestä osa-alueesta; voimavaratekijät, työssä onnistuminen, yhteistyö ja me-henki, fyysinen hyvinvointi ja henkinen hyvinvointi, tarjoaa Rehtipeli näistä tarttumapinnan kolmeen tärkeään osaan. Pelillinen kehittäminen Rehtipelin avulla tarjoaa osallistujille niin kokemuksia kuin konkreettista vaikuttamista työssä onnistumiseen, yhteistyöhön ja me-henkeen sekä henkiseen hyvinvointiin. Pelaamalla keskustellaan ja haetaan niin onnistumisia kuin kehittämiskohteita itse työn tekemiseen, yhteistyöhön, palautekäytäntöihin ja organisaation pelisääntöihin. Näin osallistujat pääsevät vaikuttamaan omaan työhönsä, asenteet saattavat muuttua, työn tarkoitus ja motivaatiotekijät nousevat esiin ja pelatessa sosiaalinen vuorovaikutus on voimakkaasti läsnä.

Otsikossa viitattiin naamioihin ja niiden riisumiseen. Usein erilaiset kehittämistyöpajat tai –päivät ovat toiminnallisia ryhmätöitä ja niiden avulla saadaankin hyviä ideoita esille. Haasteena saattaa olla käyntiin pääseminen, aikataulut ja hiljaistenkin äänen kuuluviin saaminen.

Pelillisyys vie kehittämispäivät uudelle tasolle. Kun ”liisa” on jo päässyt vastaamaan kahteen kysymyskorttiin ja ”jussi” ei vielä kertaakaan, nopan heittäessä hänet aina kysymyskorttikohdan ohitse, tulee tälle jo olo ”minäkin haluan sanoa”. Tässä tapahtuu naamion riisuutuminen. Kun vihdoin on pelaajan vuoro nostaa kortti, lukea sen väittämä ja kertoa oma mielipiteensä siitä, ei hän enää pohdi muiden mielipiteitä asiaan. Pelikaverit saavat kuulla juuri kyseisen osallistujan ajatukset. Sosiaalisesta mediasta tuttu kommenttien peukuttaminen lisää läsnäoloa ja osallistumista. Ryhmien kierrot ja pelilaudan ääreltä siirtyminen fasilitoituun kahvilatyöskentelyyn ylläpitävät vuorovaikutustilannetta ja aktiivista osallistumista.

Ei siis ihme, että eräs valtionhallinnon alaisen organisaation johtaja kommentoi Rehtipeli-session loppupuheenvuorossaan, ettei ole koskaan aiemmin kuullut työyhteisössä nauretun niin paljon ja samalla tuli tulokseksi arvokkaita kehittämiskohteita konkreettisine toimenpide-ehdotuksineen ja aikatauluineen. Kaikki tämä alle neljässä tunnissa.

 

Pirjo Kivistö

Karisma Konseptit Oy

rehtipeli.fi

 

Rehtipeliä voi pelata vakiokysymyskorteilla, esimieskorteilla tai pelaajaorganisaatiolle räätälöidyillä korteilla. Se soveltuu esimerkiksi kehittämispisteiden ja onnistumisten esiin nostoon, strategian jalkauttamiseen ja työtyytyväisyyskyselyn tuloksien purkuun.

Kirjoittaja

,